Doar unul din trei români care se consideră victimă a unui abuz din partea instituțiilor statului a depus sesizări și petiții pentru a-și apăra drepturile, arată datele proiectului „Fii informat, NU abuzat!”, derulat de Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului. Potrivit răspunsurilor la chestionarul FACIAS, în perioada aprilie – iulie, 72% dintre respondenți consideră că au fost victima, cel puțin o dată, a unui abuz din partea unei instituții a statului român și doar 9% apreciază că nu au fost victime ale unor astfel de abuzuri. Pe de altă parte, dintre aceștia, doar 32% au depus petiții și sesizări, în timp ce 12% au atras atenția instituției prin alte mijloace (verbal), 11% au apelat la justiție, iar 25% din victime nu au acționat în vreun fel.
Cei mai mulți dintre cei care au răspuns întrebărilor chestionarului consideră că își cunosc suficient de bine drepturile, însă, în practică, mult mai puțini reușesc să identifice corect abuzurile sau situațiile potențial abuzive. 35,5% dintre respondenți susțin că își cunosc în foarte mică măsură sau deloc drepturile; 52% consideră că își cunosc suficient drepturile, în timp ce 12,5% susțin că își cunosc foarte bine drepturile în relația cu instituțiile statului. Dintre cele câteva sute de situații semnalate FACIAS în cadrul proiectului, doar 5-7% dintre acestea reprezintă situații potențial abuzive. Situațiile semnalate ca abuzuri sunt regretabile, însă, în marea lor majoritate, nu întrunesc condițiile unui caz de abuz comis de o instituție a statului, ci este vorba de litigii private.
Rezultatele intermediare ale activității de sondare a opiniei cetățenilor, pe tema abuzurilor comise de instituții publice sunt disponibile la: https://www.facias.ro/raport-public-de-activitate-in-cadrul-proiectului-pentru-perioada-aprilie-iulie-2021/ . De la lansarea Proiectului, FACIAS a primit câteva sute de mesaje în care cetățenii semnalează diverse probleme cu care se confruntă. Până la jumătatea lunii iulie, s-a solicitat suport doar pentru cazuri individuale, nu și pentru cazuri colective. Abia în ultimele trei săptămâni, echipa de proiect a primit sesizări care semnalează și potențiale abuzuri comise de instituții ale statului, ori reprezentanți ai acestora, cu victime colective. Această situație se datorează și Ghidului Practic pentru lupta contra abuzurilor comise de instituțiile statului, ghid care, în această perioadă, tratează chiar aceste tipuri de abuzuri colective.
Proiectul „Fii informat, NU abuzat!” are ca scop informarea cetățenilor cu privire la: drepturile pe care le au în raport cu instituțiile statului; identificarea și soluționarea abuzurilor când acestea sunt comise; cunoașterea organizațiilor și instituțiilor care le pot oferi suport în lupta cu astfel de abuzuri.
FACIAS acordă, la cerere, în limita posibilităților sale, suport și consultanță victimelor (cu precădere cazuri colective) abuzurilor comise de instituții ale statului și colaborează cu instituțiile statului prin identificarea și promovarea de bune practici în acest domeniu. Proiectul vizează, implicit, stimularea implicării civice a cetățenilor români, creșterea gradului de responsabilizare și implicare în problemele de interes național ce au ca obiect vătămarea drepturilor acestora de către instituțiile statului.
În cadrul proiectului, FACIAS a realizat și un Ghid practic, ca suport pentru cetățeni, în raport cu instituțiile statului, text susținut cu legislația în vigoare.
Ghidul, etapizat, se găsește la https://www.facias.ro/proiecte-2/ . Până la acest moment, prin intermediul Ghidului au fost oferite informații, în limbaj simplificat, despre instrumentele pe care le putem folosi, gratuit, noi, cetățenii, în raport cu instituțiile statului, fără a fi nevoie să ajungem în instanță. Este vorba de cazurile individuale în care sunt afectate un individ sau o persoană juridică prin actele administrative individuale: Cum ne dăm seama că avem de-a face cu un abuz; Criterii minimale pentru a identifica o potențială situație abuzivă; Accesul la justiție ne este asigurat de legi, prin instituțiile statului sau prin instanțe judecătorești; Cum ne putem face dreptate și fără costuri: PETIȚIA, SESIZAREA și PLÂNGEREA PREALABILĂ; Cum cerem informații de interes public, utile pentru interesul nostru de a preîntâmpina/lupta cu un abuz comis de o instituție a statului, în baza Legii 544/2001; Apărarea, cu costuri minime, sau chiar gratuit, și în instanță; etc.