Contre dure intre premierul liberal Florin Citu si ministrul USR al Transporturilor Catalin Drula (foto).
Dupa ce seful Executivului s-a declarat joi, 5 august 2021, nemultumit de executia bugetara de la ministerul Transporturilor, si a precizat ca de la minister ar fi trebuit sa ia bani, nu sa dea, daca ar tine cont de executia bugetara (click aici pentru a citi), Drula a initiat contraatacul, si il contrazice intr-o postare pe facebook pe seful sau pe linie de guvern:
„Avem recorduri istorice la Transporturi si pe fonduri europene, si pe nationale”.
Citu a promis ca da cartile pe fata
Avand in vedere ca Florin Citu sustine ca executia bugetara de la Transporturi este sub asteptari, iar Drula isi lauda activitatea si il contrazice pe premier, castigatorul acestei dispute ar trebui sa fie anuntat la sfarsitul acestei saptamani.
Si asta pentru ca premierul i-a transmis public lui Drula, i-a dat un ultimatum ca pana la sfarsitul acestei saptamani sa prezinte executia bugetara la sase luni de zile. Daca nu, o va face el.
Cine ramane „in picioare”?
Ramane de vazut daca Citu le va spune romanilor cum stau lucrurile la Transporturi, asa cum a promis, insa, in opinia noastra, acest lucru trebuie sa fie facut cu actele pe masa, acte care trebuie date publicitatii.
Si Catalin Drula are obligatia sa prezinte romanilor performantele ministerului pe care il conduce, si cu care se lauda, insa trebuie sa faca publice „dovezile”.
Ramane de vazut cine va castiga din aceasta confruntare.
Dar si daca este vorba despre un razboi politic, sau despre grija pentru bunastarea si banii romanilor.
Iata replica lui Catalin Drula:
„DESPRE RECTIFICARE SI BUGETUL TRANSPORTURILOR, PE CIFRE
Executia bugetara:
1) Componenta fonduri europene: +21,5% fata de 2020 la 7 luni. Ne mentinem tinta de a absorbi toate cele 8 mld. lei alocate.
2) Componenta fonduri nationale: peste 90% executie – fata de 70% in 2020 (3 mld lei fata de 2,45 mld lei).
Problema executiei:
Avem recorduri istorice la Transporturi si pe fonduri europene, si pe nationale.
Pana la urma, varianta de rectificare, sub solicitarea Ministerului Transporturilor, vine din teama ca nu am cheltui acesti bani? Sau tocmai, ca i-am cheltui?
Eu garantez ca vom cheltui banii solicitati.
Si asta pentru ca vreau sa facem Transporturile din Romania mai moderne, mai eficiente si sa le scoatem din starea de subfinantare. Pentru asta lupt zi de zi.
Alocarea bugetara din bugetul de stat pe 2021:
Pe fonduri europene: 8 mld lei – crestere de la 6,2 mld lei in 2020; o alocare suficienta si o vom folosi.
Pe fonduri nationale: 6,3 mld lei – SCADERE DE 10% de la 7,1 mld lei in 2020 – INSUFICIENT; ar trebui MAI MULTE fonduri ca in 2020, in conditiile in care datoriile facute in 2020 au fost rostogolite in 2021, avem plati one-time din trecut (sentinte judecatoresti) si efectul pandemiei asupra veniturilor in Transporturi a continuat.
Am discutat cu premierul la alcatuirea bugetului in februarie ca vom compensa deficitul pe fonduri nationale la prima rectificare; am reluat aceasta discutia de atunci in cadrul mai multor intalniri.
Context economic:
Companiile din domeniul feroviar si de metrou au fost preluate cu mari pierderi si datorii la sfarsitul anului 2020.
Spre ex., CFR Calatori inregistra 490 mil. lei datorii si 460 mil lei esalonari ale datoriilor la bugetul de stat si la banci comerciale, Metrorex inregistra datorii de 370 mil lei la sfarsitul lui 2020 s.a.m.d.
Am depus mari eforturi si de la minister si cu conducerile companiilor pentru reducerea cheltuielilor si cresterea veniturilor si am reusit sa echilibram situatia, dar este nevoie de o injectie de capital in contul datoriilor istorice.
Sistemul feroviar:
A fost subfinantat si decapitalizat zeci de ani.
In 2020 si 2021 a primit lovitura suplimentara a pandemiei cu pierderile de venituri aferente.
Orice proces de reforma si restructurare, fara o capitalizare corespunzatoare, ramane doar o dorinta.
Are nevoie de capitalizare – investitii in echipamente, linii, trenuri si modernizare de procese + stingerea datoriilor istorice.
Am inceput acest proces, dar el nu poate functiona fara finantare.
Sumele solicitate la rectificarea bugetara acopera, printre altele:
Cresterea alocarilor pentru intretinerea infrastructurii rutiere si feroviare. Am facut record de absorbtie anul acesta si pe intretinere.
Consecinta eventualei nealocari: franarea programului de asfaltari, marcaje, reparatii ale drumurilor, precum si a celor de inlocuire la rand (reinnoire) la calea ferata.
Plata reducerilor legale la transportul cu trenul si metrou pentru elevi, pensionari, veterani. Suma alocata la inceputul anului de 350 de mil de lei este insuficienta. In 2019 s-au platit 685 mil lei, iar in 2020 s-au platit 450 mil lei (an de pandemie cu lockdown).
Consecinta eventualei nealocari
Paguba de sute de milioane in bugetul CFR Calatori si al celorlalti operatori privati, care au acordat conform legii aceste reduceri. Poate duce inclusiv la intrarea in incapacitate de plata.
Plata sentintelor judecatoresti pentru proiecte de acum 5-10 ani, titluri defintive, executorii (‘claim-uri’).
Consecinta eventualei nealocari: poprire pe conturile CNAIR, blocarea programelor de intretinere, blocarea proiectului Lugoj-Deva lot 2 (sector Margina-Holdea/Cosevita, tunelurile ‘ursilor’).
Plata ajutoarelor de stat ‘COVID’ cu aprobarea Comisiei Europene pentru pierderile de venituri ale companiilor de transport cauzate de pandemie (astfel de ajutoare a fost acordate in celelalte state membre pentru a compensa pierderile).
Consecinta eventualei nealocari: incapacitate de plata in sistemul feroviar, riscuri la plata salariilor, neplata furnizorilor etc.
Am incredere ca vom gasi o varianta de rectificare prin care sa putem continua reforma si investitiile in Transporturile din Romania, obiectiv prioritar in programul de guvernare”.