Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER) face un apel catre autoritati: urgentati decontarea corecta si la timp a sumelor pentru compensari si plafonari, deoarece furnizorii nu–si mai permit sa sustina financiar sprijinul asumat de stat pentru consumatori.
AFEER considera ca ajutorarea consumatorilor, in special a celor casnici pe timpul anotimpului rece este utila si, mai ales, necesara, dar trebuie facuta in mod cat mai simplu si clar fara a afecta industria energetica:
”Furnizorii de energie electrica si gaze naturale, companii membre ale AFEER, sunt pregatiti si vor actiona pentru aplicarea legislatiei, respectiv a tuturor masurilor de plafonare si compensare a facturilor. Din pacate, OUG 3/2022, care vine cu masuri suplimentare de sprijinire a consumatorilor, introduce si dispozitii care vor avea un efect dezastruos pentru furnizori”, a declarat Laurentiu Urluescu (foto), presedinte AFEER.
Furnizorii se plang ca nu au primit compensatiile
Potrivit estimarilor asociatiei, impactul financiar al schemei de sprijin depaseste cu mult 3 miliarde de lei, suma comunicata de catre autoritati ca fiind alocata pentru aceasta schema, motiv pentru care AFEER face apel la autoritati sa deconteze corect si la timp, in conformitate cu prevederile legale, evitand astfel riscul ca furnizorii sa nu mai poata sa sustina financiar sprijinul asumat de stat pentru consumatori si astfel sa apara intarzieri la plata pe tot lantul energetic. Se mai sustine ca furnizorii de energie nu sunt cauza pentru cresterile din piata ale preturilor:
“Potrivit legislatiei, de la buget ar fi trebuit sa le fie rambursate contravaloarea plafonarilor si compensarilor, dar desi furnizorii si-au achitat obligatiile aferente lunii noiembrie, unii chiar si pentru luna decembrie, nici pana astazi, niciunul nu a primit compensatiile de la buget”.
Iata anuntul AFEER:
“Asociatia Furnizorilor de Energie din Romania – AFEER considera ca ajutorarea consumatorilor, in special a celor casnici pe timpul anotimpului rece este utila si, mai ales, necesara, dar trebuie facuta in mod cat mai simplu si clar fara a afecta industria energetica. Consumatorii trebuie sprijiniti in contextul actual, al cresterilor explozive ale preturilor in toata lumea!
‘Furnizorii de energie electrica si gaze naturale, companii membre ale AFEER, sunt pregatiti si vor actiona pentru aplicarea legislatiei, respectiv a tuturor masurilor de plafonare si compensare a facturilor. Din pacate, OUG 3/2022, care vine cu masuri suplimentare de sprijinire a consumatorilor, introduce si dispozitii care vor avea un efect dezastruos pentru furnizori”, declara domnul Laurentiu Urluescu, presedinte AFEER.
Potrivit estimarilor asociatiei, impactul financiar al schemei de sprijin depaseste cu mult 3 miliarde de lei, suma comunicata de catre autoritati ca fiind alocata pentru aceasta schema. De aceea, facem apel la autoritati sa deconteze corect si la timp, in conformitate cu prevederile legale, evitand riscul ca furnizorii sa nu mai poata sa sustina financiar sprijinul asumat de stat pentru consumatori si astfel sa apara intarzieri la plata pe tot lantul energetic.
Furnizorii sustin ca nu sunt cauza pentru cresterea preturilor
AFEER a avertizat, inca de la mijlocul anului trecut, conform cotatiilor principalelor burse europene, ca preturile la energie electrica si gaze naturale au o traiectorie ascendenta, alimentata de cresterea cererii, scaderea ofertei, majorarea fara precedent a preturilor certificatelor de carbon; la acestea s-au adaugat, in ultimul timp, diversele dispute geopolitice etc. Reiteram ca furnizorii de energie NU sunt cauza pentru cresterile din piata ale preturilor la energie! Furnizorii fiind la fel de afectati de aceste cresteri de preturi precum consumatorii finali. Noua OUG 3/2022 aduce o presiune in plus pe furnizori, care devin, astfel, cel mai afectat segment din lantul energetic.
Legislatia initiala (OUG 118/2021, OUG 130/2021, Legea 259/2021, normele de aplicare ale legislatiei primare) continea prevederi care, chiar daca unele neclare, iar altele tardive, trebuiau aplicate. Furnizorii, care sunt integratorul pietei de energie si interfata acesteia cu consumatorii, s-au straduit sa aplice corect legislatia.
Compensatiile de la buget
Suntem constienti ca, in anumite cazuri, unii furnizori au aplicat deficitar dispozitiile legislative, chiar daca au anticipat si au anuntat public ca vor exista intarzieri in emiterea facturilor sau aplicarea schemei de plafonare/compensare, cauzate, de altfel, de intarzierile si neclaritatile din legislatie. In aceeasi masura, suntem constienti ca toti membrii AFEER au depus eforturi uriase pentru a aplica schema de sprijin. De aceea, sustinem si insistam ca fiecare caz de incalcare voita sau involuntara a legislatiei trebuie tratat punctual, fara a acuza si fara a penaliza un intreg domeniu de activitate!
Eforturile financiare ale furnizorilor de a-si indeplini obligatiile, respectiv de a plati mai departe, pe intregul lant energetic, facturile intregi – cu compensare si plafonare – catre producatori, transportatori, distribuitori si bugetul statului sunt uriase. Potrivit legislatiei, de la buget ar fi trebuit sa le fie rambursate contravaloarea plafonarilor si compensarilor, dar desi furnizorii si-au achitat obligatiile aferente lunii noiembrie, unii chiar si pentru luna decembrie, nici pana astazi, niciunul nu a primit compensatiile de la buget.
Se vorbeste despre insolventa si falimente
Mai mult, noua OUG 3/2022 aduce probleme in plus furnizorilor. Pretul final facturat al energiei electrice stabilit de Ordonanta are o valoare mai mica decat cea necesara pentru acoperirea tuturor componentelor pretului final. Toate celelalte componente ale pretului final sunt stabilite fie de catre ANRE (tarifele de transport, distributie, certificate verzi, bonus de cogenerare), fie prin legi organice (TVA si accize, prin Codul Fiscal). Valoarea pretului final, impus prin OUG 3/2022, nu acopera nici macar taxele si tarifele reglementate stabilite pentru 6 dintre cele 8 zone de distributie din tara; nemaivorbind de costurile de furnizare si de acoperire a dezechilibrelor fata de prognoza de consum.
Astfel, conform prevederilor OUG 3/2022, furnizorii sunt obligati sa suporte o parte din tarifele reglementate. Ceea ce nu este corect! Chiar de la intocmirea facturilor, furnizorii vor avea pierderi. Iar acumularea pierderilor, la care se adauga lipsa lichiditatilor determinata de faptul ca autoritatile nu au rambursat sumele pentru compensare si plafonare, vor conduce furnizorii spre insolvente si falimente!
Recuperarea banilor
Deja peste 50% dintre furnizorii de gaze naturale au renuntat la aceasta activitate. Exista riscul ca si majoritatea furnizorilor de energie electrica sa renunte, voit sau obligati, pentru ca nu vor putea sustine aceasta activitate generatoare de pierderi!
In contextul cresterilor explozive ale preturilor la energie electrica si gaze naturale, AFEER considera necesare (asa dupa cum a mentionat de la inceput) masuri pentru sprijinirea consumatorilor. Pentru aceasta, insa, este nevoie de prevederi si proceduri clare, predictibile si un tratament corect in aplicare. Furnizorii trebuie sa-si recupereze de la buget, integral si la timp, totalitatea sumelor acordate clientilor finali pentru compensatii, plafonare si exceptare, precum si costurile operationale si financiare pentru gestionarea schemei de sprijin.
AFEER solicita ca legislatia sa fie completa, simpla, clara si in folosul intregului sector energetic, de la producator la consumator, astfel incat populatia si companiile din Romania sa poata trece cat mai bine prin aceasta perioada de criza”.