Producatorii din industria alimentara, dar nu numai, au fost afectati de valul de scumpiri, iar principalele ingrijorari pentru acest an sunt legate de scumpirile din piata, incepand de la energie, ambalaje, materii prime si pana la lapte.
Potrivit foodbiz, chiar daca pandemia a afectat foarte mult activitatea producatorilor din industria alimentara, la Mirdatod Ibanesti, managerii producatorului de branzeturi au continuat strategia de dezvoltare: a fost inaugurata noua unitate de productie de la Reghin, se fac investitii in depozitare, dar si pentru asigurarea independentei energetice prin montarea de panouri fotovoltaice si, nu in ultimul rand, exista planuri importante pentru intrarea pe piata din Orientul Mijlociu,
“In ultimii cinci ani, a fost o crestere importanta, am avut trei ani cu o majorare de minimum 30% pentru fiecare an, iar, acum, cu deschiderea noii unitati am inceput sa investim in branding. Noi vedem in continuare o crestere, speram sa nu vina timpul sa saraceasca atat de mult lumea si sa cumpere doar produse ieftine”, a declarat pentru FoodBiz David Todoran, cel care a fondat compania Mirdatod, alaturi de fratele sau Mircea in anul 1994.
In 2021, cifra de afaceri a Mirdatod, producatorul brandului Telemea de Ibanesti, prima branza din Romania inregistrata (2015) in Registrul european al denumirilor de origine protejate (DOP) si al indicatiilor geografice protejate, a fost de 13,4 milioane de euro, fata de 10 milioane euro, in 2020. Estimarile pentru 2022, prevad mentinerea ritmului de crestere de 50% inregistrat in ultimii ani.
Principalele ingrijorari pentru acest an sunt legate de scumpirile din piata, incepand de la energie, ambalaje, materii prime si pana la lapte. Si nu doar atat, trebuie remarcate si intarzierile cu care in multe dintre cazuri, acestea sunt livrate.
„Ne afecteaza foarte mult aceste scumpiri, pretul la materia prima a crescut din iulie pana in decembrie 2021 undeva intre 25-30%, in functie de producatori. Traim intr-o criza nemaiintalnita de noi, cel putin eu n-am mai intalnit o asemenea piata cu astfel de scumpiri si cu asemenea incertitudine legat de pretul laptelui, al energiei, gazelor, ambalajelor, cheaguri, culturi, vorbim de absolut tot, totul a venit scumpit. Mai rau, este faptul ca nu vin la timp – utilajele promise, de exemplu, ajung cu o intarziere de 7-8 luni’’, a precizat Todoran.
El spune ca in acest context si pretul produselor a trebuit sa fie modificat, insa nu toti retailerii au fost de acord cu aceasta masura.
„Le-am scumpit odata in luna septembrie si am cerut o noua majorare in luna decembrie, care s-a aprobat partial la unele dintre retele. Anul 2021 a fost unul foarte greu pentru noi, previziunile pentru 2022 nu pot fi facute cu exactitate, dar va spun, in contextul actual in care nu ne sunt aprobate preturile cerute de catre noi, n-o sa fim rentabili. Astazi, lucram pe niste preturi marite la energie si lapte care nu sunt sustenabile vizavi de preturile de facturare pe care noi le folosim. Acum, mergem foarte prost”, a mai precizat Todoran.
Miradatod detine doua unitati de productie, in prezent, la Ibanesti si Reghin. Compania colecteaza lapte de la peste 4.000 fermieri, in mare parte care detin intre una si 5 vaci, media zilnica de lapte procesat fiind de 65 de tone. Oferta de produse include telemea, branza de burduf, smantana, urda, unt, cascaval si de aproape un an produse acidofile – iaurturi, sana, chefir, insa, se are in vedere si intrarea pe alte segmente de piata.