Un zvon apărut pe Facebook, rostogolit pe grupurile de Whatsapp și apoi preluat de televiziuni, a fost suficient pentru a crea o isterie în care mii de oameni au blocat benzinăriile din toată țara de teama unor scumpiri majore la carburanți. Mesajul prin care ministrul Energiei a dezmințit informațiile nu a avut niciun rezultat. Românii nu mai au încredere în autorități și, în general, nu mai au încredere în nimeni și în nimic.
Este efectul unor transformări majore pe care societatea le-a suferit sub impactul tehnologiei răspândite la nivelul maselor. După ani în șir în care și-au redefinit obiceiurile de socializare și de informare, lăsându-se în voia algoritmilor care guvernează platformele online, oamenii constată acum că pot fi victimele unor informații false pe care habar nu au cum să le verifice. Se trezesc stând cu orele în mașini, la cozi interminabile, fără să poată explica prea bine de ce o fac: au văzut la cineva pe Facebook, le-au scris prietenii pe grupurile de whatsapp, au auzit la televizor. Ceva trebuie să fie! Unii dintre ei ridică din umeri și admit că s-ar putea să fie manipulați.
În situații de criză, această stare de confuzie și neîncredere răspândită într-o bună parte a populației poate fi o vulnerabilitate majoră. În timp ce la câteva sute de kilometri distanță cad bombe într-un război cât se poate de real, românii se luptă deocamdată cu un război al informațiilor în care se descurcă fiecare cum poate.