Eveniment finance Politică Politics Societate

CLOUD-UL GUVERNAMENTAL: DNA SI CCR REFUZA – Memorandumul avizat de seful SRI, discutat in Guvern. Ce a transmis ministerul Economiei si al Muncii (Document)

Mai multe institutii publice refuza sa utilizeze Cloud-ul Guvernamental, instrumentul de digitalizare a administratiei publice, care va fi finantat prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR). Printre acestea se numara Directia Nationala Anticoruptie, Curtea Constitutionala, Autoritatea Electorala Permanenta, sau ONRC.

Informatia apare intr-un memorandum avizat de seful SRI, Eduard Hellvig, si de Ionel Sorin Balan, directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale. Potrivit documentului, Cloud-ul Guvernamental reprezinta o noua modalitate de abordare si o solutie integrata, care ofera servicii de tip stocare, procesare si utilizare la distanta de sisteme/aplicatii informatice prin Internet sau retele securizate si se bazeaza pe partajarea resurselor pentru a obtine coerenta si a genera economii intr-o retea IT&C dezvoltata la nivelul institutiilor publice. Cloud-ul Guvernamental ofera mai multe potentiale beneficii institutiilor publice, inclusiv scalabilitate, flexibilitate, performanta ridicata, rezilienta si siguranta, rentabilitate in comparatie cu sistemele dezvoltate local/insular la nivelul fiecarei institutii in parte:

Servicii integrate

„Prin implementarea Cloud-ului Guvernamental sunt create premisele pentru furnizarea de sisteme si resurse informatice de inalta performanta, usor accesibile si in mod securizat, pentru institutiile, agentiile si organizatiile guvernamentale romanesti. Astfel, vor putea fi puse la dispozitie infrastructuri si servicii integrate, ca o alternativa eficienta la modelul traditional de achizitie de platforme IT de catre fiecare institutie, pentru fiecare proiect in parte, diminuand nivelul investitiilor costisitoare. In vederea implementarii si functionarii optime a Cloud-ului Guvernamental este necesara implicarea colaborativa si participativa a tuturor autoritatilor si institutiilor din administratia publica ce ofera servicii publice electronice de tip e-Guvernare, servicii care vor trebui migrate in Cloud-ul Guvernamental”.

SRI si STS au facut intrebarile

Potrivit memorandumului avizat de seful SRI, pentru dimensionarea cat mai precisa a infrastructurii informatice (din punct de vedere hardware si software) pe care Cloud-ul Guvernamental al Romaniei trebuie sa o furnizeze autoritatilor si institutiilor publice din Romania, precum si structurilor aflate in coordonarea, subordonarea si sub autoritatea acestora, colectivul format din specialisti tehnici ai Autoritatii pentru Digitalizarea Romanie, Serviciul de Telecomunicatii Speciale si SRI au intocmit si agreat impreuna seturi de intrebari, care ulterior au fost implementate intr-un chestionar. Chestionarul are ca scop principal obtinerea unei volumetrii adecvate de resurse informatice si securitate cibernetica specifice unei infrastructuri de Cloud Guvernamental, precum si informatii utile pentru migrarea sistemelor informatice din infrastructurile actuale in infrastructura Cloud-ului Guvernamental.
In aproximativ doua saptamani, chestionarele au fost completate cu date de catre 83 de institutii si autoritati. Restul institutiilor fie au raspuns ca nu doresc sa utilizeze Cloud-ul Guvernamental, fie nu au raspuns solicitarii, fie nu au completat chestionarul pana la final.

MAI vrea sa discute

„In urma analizei datelor primite prin intermediul formularelor, din perspectiva institutiilor si autoritatilor care au completat, au rezultat urmatoarele:
-6 institutii nu au completat, insa si-au motivat decizia in scris;
-Ministerul Afacerilor Interne (denumit in continuare MAI) doreste purtarea unei discutii prealabile pe tema utilizarii infrastructurii de Cloud Guvernamental;
-5 institutii au refuzat sa completeze si au motivat decizia verbal;
-4 institutii au manifestat disponibilitate, insa au completat date de test sau nu au completat.

Refuz

Cele 6 institutii care au trimis notificare catre ADR prin care au comunicat ca nu vor completa chestionarul deoarece nu considera necesara sau posibila utilizarea infrastructurii Cloud-ului Guvernamental pentru serviciile informatice administrate sunt:

  1. Agentia de Credite si Burse de Studii – ACBS (Ministerul Educatiei);
  2. Autoritatea Electorala Permanenta;
  3. Curtea Constitutionala;
  4. Directia Nationala Anticoruptie;
  5. Oficiul National al Registrului Comertului – ONRC;
  6. Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA R.A.

MAI a transmis faptul ca pentru sine si pentru urmatoarele institutii subordonate doreste purtarea unei discutii referitoare la utilizarea Cloud-ului Guvernamental:

  1. Arhivele Nationale (MAI);
  2. Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date (MAI);
  3. Directia Generala Pasapoarte (MAI);
  4. Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (MAI);
  5. Politia de Frontiera Romana (MAI);
  6. Politia Romana (MAI);
  7. Inspectoratul General pentru Imigrari (MAI).

Pozitia CSM si DIICOT

Cele 5 institutii care au comunicat verbal, prin reprezentantii tehnici catre echipele de suport in completarea formularelor, faptul ca nu vor completa chestionarul sunt urmatoarele:

  1. Academia Romana;
  2. Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor;
  3. Consiliul Superior al Magistraturii;
  4. Institutul National de Cercetare – Dezvoltare in Informatica;
  5. Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism.

Un numar de 4 institutii, prin reprezentantii tehnici, au comunicat cu echipele de suport in completarea formularelor. Ulterior, aceste institutii fie au transmis doar date de test, fie nu au furnizat informatii referitoare la sistemele informatice:

  1. Ministerul Economiei;
  2. Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale; (obs – ANPIS, ANOFM, CNPP si ITM au completat);
  3. Ministerul Afacerilor Externe;
  4. Ministerul Familie, Tineretului si Egalitatii de Sanse.

Avand in vedere faptul ca o parte dintre cele 22 de institutii mai sus amintite au in atributii furnizarea unui numar mare de servicii publice electronice de tip e-guvernare, tinand cont de dimensiunile actuale ale sistemelor informatice detinute, este recomandata utilizarea infrastructurii reziliente de Cloud Guvernamental pentru serviciile mentionate”, se arata in memorandum.
In finalul documentului, care va fi discutat in sedinta de guvern de joi, se propune retransmiterea de catre ADR catre cele 23 de institutii a unei noi solicitari de completare a chestionarelor pana la 22 aprilie 2022.

*Cititi aici Memorandumul

About Post Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *