Aclamată ca Regina del Belcanto, Primadonna Assoluta, Diva Divina pe cele mai renumite scene și în principalele săli de concert ale lumii, printre care Teatrul alla Scala din Milano, Metropolitan Opera din New York, Bayerische Staatsoper München, Teatrul La Fenice din Veneția, Teatro Municipal din Rio de Janeiro, Gran Teatre del Liceu din Barcelona, Opéra Comique și Théâtre des Champs-Élysées Paris, Deutsche Oper Berlin, Lyric Opera Chicago, Semperoper Dresda, San Francisco Opera, Staatsoper Hamburg, Opéra de Monte Carlo, Opéra du Rhin Strasbourg, Théâtre de la Monnaie din Bruxelles, Kennedy Center Washington, Teatro Regio di Parma, Teatro Real Madrid, O’Keefe Center Toronto, Houston Grand Opera, Pretoria Opera Theatre, Bunka Kaikan, Suntory Hall și Orchard Hall din Tokyo, la Nagoya, Osaka, la Festivalul de la Salzburg, la Maggio Musicale Fiorentino sau la Rossini Opera Festival de la Pesaro, Festivalul Casals din Puerto Rico, Festivalul Valle d’Itria de la Martina Franca, precum și la Carnegie Hall din New York, Royal Festival Hall de la Londra, Musikverein de la Viena, la Accademia di Santa Cecilia de la Roma ori la Salle Pleyel de la Paris, Concertgebouw la Amsterdam, Marea Sală a Conservatorului din Moscova, Severance Symphony Hall din Cleveland, Boston Symphony Hall, soprana Mariana Nicolesco a sedus publicul cu vocea sa, cu arta cântului și cu personalitatea ei scenică, abordând cu brio un amplu repertoriu mergând de la baroc la creația contemporană.
A interpretat în premieră mondială Seven Gates of Jerusalem de Krzysztof Penderecki, la celebrarea a 3000 de ani ai Orașului Sfânt.
Invitată de Papa Ioan Paul II, a cântat vechile colinde românești în cadrul Primului Concert de Crăciun în Vatican, transmis de Mondovisione și urmărit de peste un miliard de oameni.
Un studiu arată că, în istoria Teatrului alla Scala din Milano, este soprana care a apărut în cele mai multe premiere absolute. Interpretările sale sunt considerate de marele critic și muzicolog italian Paolo Isotta adevărate „miracole de expresie, tehnică vocală, transfigurare lirică, începând cu mitica ei Traviata de debut”, la Maggio Musicale Fiorentino – operă în care avea să strălucească de peste 200 de ori pe scenele lumii – înregistrarea pe CD a capodoperei verdiene fiind publicată în America în celebra serie Historical Performances. Ori cu sublima Beatrice di Tenda de Vincenzo Bellini, declarată de revista Gramophone, la Londra, „piatră de hotar în discografia belliniană”.
Mariana Nicolesco a terminat Școala de Muzică din Brașov cu faimosul Concert pentru vioară de Max Bruch, a fost apoi admisă la Secția Canto a Conservatorului de Muzică Gheorghe Dima din Cluj și a dobândit prin concurs o bursă de studii la Conservatorul Santa Cecilia de la Roma, unde a studiat cu Jolanda Magnoni, lucrând apoi cu Rodolfo Celletti și cu Elisabeth Schwarzkopf. Câștigă Concursul Internațional de Canto Voci Rossiniane organizat la Milano de Radioteleviziunea Italiană RAI, începând o excepțională carieră internațională.
Apare în 1991 pentru prima dată în fața publicului din țara natală, la Ateneul Român din București, unde susține trei concerte consecutive, pentru a răspunde pe cât posibil miilor de cereri de bilete. Artista declara atunci: „Au fost seri de neuitat, seri incandescente, magice. A fost o formidabilă comuniune prin muzică cu un public atât de cald, de sensibil, de receptiv. Mă simțeam, în sfârșit, acasă”. Oferă ulterior, în fiecare an, Concerte Extraordinare cu Orchestra Simfonică a Filarmonicii George Enescu, între altele celebrând în 1993 cei 125 de ani și în 1998 cei 130 de ani ai acesteia.