man Model National Știri

Dovada că SUA au în plan construirea unei baze militare în Delta Dunării. Un articol publicat în revista American Purpose, în 2022, încuraja aliații NATO să contribuie la viitoarea investiție a americanilor în Deltă

Revista American Purpose a publicat, în data de 26 octombrie 2022, un articol despre necesitatea unei baze militare NATO în Delta Dunării. Articolul este semnat de românca Iulia Sabina-Joja, fost consilier al Administrației Prezidențiale din România, în prezent profesor la GeorgeTown și la Universitatea George Washington și, totodată, șefă a proramului „Marea Neagră„ la Middle Institute din Washington. Al doilea semnatar al articolului este Batu Kutelia, fost ambasador georgian în Statele Unite și secretar adjunct al Consiliului de Securitate Națională al Georgiei. În prezent, este vicepreședinte al Consiliului Atlantic din Georgia și bursier al Next Generation Leader la McCain Institute for International Leadership.

Redăm articolul din 26 octombrie 2022, care menționa necesitatea construirii unei baze militare NATO în Delta Dunării.

„Marți, 25 octombrie, la Berlin, președinția germană a G7 și Comisia Europeană au găzduit o conferință a experților privind reconstrucția Ucrainei. Aceasta va fi o „sarcină herculeană”, a remarcat cancelarul Olaf Scholz înaintea conferinței. Dar există și o altă provocare care ne așteaptă, scrie American Purpose.

Regiunea Mării Negre, cu Ucraina în centrul ei, devine acum un punct central al securității europene. Noul Concept strategic al NATO din 2022 afirmă în mod clar importanța strategică a regiunii. Acum, Statele Unite și aliații săi au nevoie de o strategie.

Un proiect de lege introdus în această vară de senatorul democrat Jeanne Shaheen și de senatorul republican Mitt Romney a fost un pas în direcția cea bună. Acesta recunoaște că interesele SUA sunt în joc în regiunea Mării Negre și începe o conversație critică. Zona geografică cuprinde România, Georgia, Bulgaria, Moldova, Ucraina și Turcia și reprezintă o falie majoră a competiției strategice. China continuă să se întindă în regiune. O Rusie grav rănită va rămâne cu siguranță pe scenă. Iată cum poate începe o strategie serioasă.

În primul rând, războiul din Ucraina a evidențiat necesitatea unei apărări puternice. Epoca gândirii slabe a zonei gri s-a încheiat. Am văzut cum ambiguitatea invită la agresiune. Statele Unite trebuie să investească într-o disuasiune regională sporită, la nivel bilateral și prin intermediul NATO. Unul dintre obiective trebuie să fie ca NATO să stabilească un sistem Anti-Access/Area Denial împotriva Rusiei în Marea Neagră. Nu mai este tolerabil ca țările occidentale să cedeze acest corp de apă vital unei sfere de influență rusești.

Până acum, atenția SUA în regiune s-a concentrat pe România, care găzduiește trei baze americane: Mihail Kogălniceanu, Deveselu și Câmpia Turzii. Aceste baze asigură descurajarea regională cu dimensiuni terestre, aeriene și de informații.

Statele Unite ar trebui să ia în considerare o a patra bază cu o componentă maritimă în Delta Dunării, care ar permite traficul maritim pentru alte puteri occidentale și pentru România, Ucraina și alte națiuni de la Marea Neagră. O astfel de bază ar necesita o investiție din partea Statelor Unite – și contribuții din partea aliaților săi – într-o flotă mică și flexibilă în Marea Neagră, cu componente de apărare aeriană și de supraveghere.

Acest lucru ar eluda Convenția arhaică de la Montreux, care a fost semnată în 1936 de zece țări, printre care nu se numără și Statele Unite, și care astăzi permite Turciei să limiteze sau să blocheze accesul navelor de război americane și britanice în Marea Neagră. În cazul în care Convenția de la Montreaux nu poate fi înlăturată sau modificată, o flotă NATO din Marea Neagră poate opera sub pavilion românesc. România face deja investiții semnificative în marina sa militară, inclusiv prin achiziționarea de submarine, fregate și corvete. Beneficiile pe termen mediu și lung ale unei prezențe maritime intensive și ale cooperării NATO în Marea Neagră ar include noi forme de împărțire a sarcinilor, consolidând angajamentele europene sub conducerea SUA pentru apărarea continentului.

O flotă NATO la Marea Neagră ar spori cooperarea regională. Bulgaria a înființat deja un centru de coordonare navală la Varna, cel mai mare oraș al țării de pe coasta Mării Negre. De asemenea, a propus transferul centrului de coordonare maritimă al NATO la Varna din Regatul Unit. Marea Britanie și Franța, cu puterea lor maritimă, sunt cei mai probabili candidați pentru a contribui la disuasiunea maritimă a NATO la Marea Neagră.

Invazia Rusiei în Ucraina a determinat Finlanda și Suedia să renunțe la neutralitatea lor de lungă durată și să solicite aderarea la NATO. Georgia și Ucraina trebuie să adere și ele la NATO. Chiar și în această perioadă de război, pași îndrăzneți precum acordarea Planului de acțiune pentru aderare la NATO în vederea integrării în NATO ar reprezenta o schimbare strategică majoră și esențială. Ezitarea occidentală – în special a Parisului și Berlinului la summitul de la București din 2008 – a fost cea care a dus la agresiunea rusă împotriva Ucrainei și Georgiei.

Atât Ucraina, cât și Georgia vor trebui să dezvolte capacități militare cheie, cum ar fi artileria cu rază lungă de acțiune, apărarea de coastă, apărarea aeriană și puterea aeriană care să cuprindă avioane de luptă moderne. Finanțarea NATO și extinderea de către SUA a Legii privind împrumutul de leasing pentru apărarea democratică a Ucrainei din 2022 la țările din Marea Neagră care nu fac parte din NATO pot contribui la acoperirea acestor lacune și pot permite o autoapărare eficientă din partea țărilor partenere.

În al doilea rând, Inițiativa celor Trei Mări a creat un cadru unic pentru investiții strategice în Europa de Est axate pe infrastructura critică. Rusia reprezintă o problemă. De asemenea, regiunea a servit mult timp ca o arenă de concurență strategică pentru China, cu achizițiile și ofertele sale majore privind porturile (în Grecia și Georgia) și centralele nucleare (în Turcia, Bulgaria și România). Importanța regiunii pentru rutele de transport ale Chinei către piețele occidentale este semnificativă. Regiunea Mării Negre este singura rută terestră a Chinei către Europa care evită teritoriul rusesc. Ucraina prezintă, de asemenea, un interes strategic deosebit pentru China: China a cumpărat primul său portavion din Ucraina, precum și 10 % din suprafața sa agricolă, și a licitat pentru o importantă companie ucraineană de apărare, Motor Sich, înainte de invazia rusă din 2022. Statele Unite trebuie să integreze Ucraina, Moldova și Georgia în Inițiativa celor Trei Mări.

O strategie economică regională trebuie să includă o amprentă economică americană sporită în regiune, axată pe infrastructura critică, care să obstrucționeze influența chineză și rusă. Statele Unite joacă deja un rol sporit în dezvoltarea infrastructurii strategice, cu contracte pentru centrale nucleare în România și Polonia, licențe pentru companii americane în exploatări de gaze offshore în România și portul GNL din Alexandroupolos, Grecia. Un punct de sprijin economic important al SUA în Georgia – prin intermediul unor infrastructuri energetice, de transport, logistice și digitale strategice cheie – poate oferi un acces suplimentar la Marea Caspică și la Asia Centrală. Stimularea amplorii și a domeniului de aplicare a acestor investiții poate fi un început solid pentru a oferi alternative vitale în materie de infrastructuri la gambitele rusești și chinezești.

Investițiile strategice ale SUA în regiunea Mării Negre ar trebui să fie sincronizate și calibrate la nivel regional și ar trebui să includă încurajarea activă a Uniunii Europene și cooperarea cu aceasta. Prin intermediul Parteneriatului estic, Uniunea Europeană a făcut deja investiții în consolidarea instituțiilor în țările partenere de la Marea Neagră, Ucraina, Moldova și țările din Caucaz, dar poate face mai mult. UE are capacitatea de a înființa un fond de investiții pentru dezvoltarea infrastructurii în regiune, cu un accent deosebit pe reconstrucția din Ucraina. Statele Unite pot oferi stimulente strategice și pot fi un partener important pentru Uniunea Europeană în angajamentul acesteia de a dezvolta regiunea Mării Negre și de a contracara influența Rusiei și a Chinei.

În cele din urmă, Rusia a ales Marea Neagră ca regiune majoră pentru a inversa valul de libertate și democratizare de după Războiul Rece. Obiectivul principal al influenței maligne rusești este de a împiedica Ucraina, Georgia și Moldova să avanseze în transformarea lor democratică și în modernizarea economică.

Există infiltrare și subversiune în economie. Legăturile oligarhice transnaționale de inspirație rusă în sectoarele transporturilor, energiei și infrastructurii sunt omniprezente. Strategia de securitate națională a administrației Biden ar trebui să acorde o atenție deosebită dezvoltării democratice și luptei împotriva cleptocrației în cadrul unei strategii regionale la Marea Neagră. Dar dezvoltarea democratică în regiune a fost inegală și lipsită de progrese de ani de zile și din alte motive, desigur. Țările din regiune trebuie să își facă partea lor. Dacă acestea nu vor reuși să adune voința politică pentru a arăta progrese semnificative în lupta pentru statul de drept și împotriva corupției galopante, nu va fi posibilă nicio strategie regională de securitate sau durabilă. Acest lucru, combinat cu un sprijin extern sporit pentru forțele și procesele democratice, precum și cu pârghii coercitive sofisticate și precis direcționate, cum ar fi sancțiunile, ar crea o analogie politică și economică de negare a accesului și a zonei împotriva influenței maligne a Rusiei.

Câștigați războiul, investiți în pace, construiți o Europă întreagă și liberă. Este o sarcină herculeană, dar nu este prea târziu.”

About Post Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *