man Model National Opinii

Marian Serafim: Blitzkrieg progresist în Săptămâna Mare. Aceiași actori ca-n „pandemie”. Schimbarea calendarului folosește la fel de mult ca și „vaccinul”: îmbolnăvind pe cei sănătoși

ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!

Cât de trist să fie nevoie să-ți aperi credința chiar de cei până mai ieri considerați – de unii chiar până azi – inteligențe creștine și faruri călăuzitoare ale ortodoxiei românești. În loc să fie puși imediat la punct de ierarhi, ca și-n „pandemia” cu ușile bisericilor închise trebuie să reacționeze „irelevanții” Bisericii. Dar acestea sunt vremurile, se pare. Era prea multă pace anul trecut, după ce ne chinuiseră cu aberantele măsuri de carantină și ne dăduseră afară din biserici, rupându-ne de Hristos din Sfintele Taine sub privirile scrutătoare ale acelorași intelectuali iubitori de măsuri liberticide.

Am asistat la un desant, un blitzkrieg în Săptămâna Mare, ce numai inspirat de Sus nu are cum să fie. Marii intelectuali de dreapta, cu purtătorul de cuvânt al Bisericii să le țină isonul, s-au pornit ca-n ședintele PCR când tovarășii se aprobau unii pe alții întru propășirea țării în ciuda poporului. Au creat singuri o problemă absolut inexistentă la nivelul Bisericii și s-au alimentat unii pe alții pe facebook în cel mai militant-progresist mod posibil.

Falsa dezbatere nu are nimic de-a face cu credința și totul de-a face cu (geo)politica, exact cum a fost cazul și acum un secol când s-a produs cealaltă schimbare și, ca urmare a revoltei bisericii și a adevăraților intelectuali ortodocși – Nae Ionescu, Crainic, Vulcănescu etc. – , s-a renunțat la modificarea datei sărbătoririi Învierii. Trăim cu complexul de inferioritate provincialist modern că lumina vine de la Apus și credem că nu trebuie precupețit nici un efort pentru a ne topi în mod nirvanic în Occident, uitând de propria identitate și îmbrățișând fără rest toate cele ale idolului. Nu e absolut nimic ortodox în această tindere disperată.

Deja s-a explicat foarte bine care este problema cu această schimbare. Aș adăuga doar că data la care sărbătorim Sfintele Paști este un fericit semn explicit lăsat nouă de Duhul Sfânt. Pogorârea sfintei lumini validează interpretarea primului sinod de la Niceea în privința calendarului, despre care mărturisim că a fost sub înrâurirea Sfântul Duh. Dacă înainte de Niceea puteai în principiu specula și adapta cam la orice calendar calcularea zilei de sărbătorire a Învierii, prin hotărârea de la Niceea și confirmarea prin Duhul Sfânt – atunci și în fiecare an de atunci prin sfânta lumină – s-a inchis discuția. A schimba acum înseamnă a forța Duhul Sfânt să se dea după noi, să ne asculte El pe noi, nu noi pe El, cu alte cuvinte „facă-se voia noastră”. Și cum duhul în care facem asta nu prea e cel bun, nu m-aș mira să avem o retragere a Lui. Discuția nu este despre calendar în primul rând, ci despre prezența Duhului Sfânt.

Evident că am sărbătorit după același calendar cu Apusul până ca acolo să se schimbe calendarul și vedem cum, după schimbare, lumina sfântă se aprinde la ortodocși, nu la apuseni. În mod clar, semn al păstrării dreptei credințe. Acum ce facem, în loc să-i așteptăm pe ceilalți cu dragoste, cu aceeași dreaptă credință, la aceeași Înviere și lumină sfântă, noi să părăsim unitatea ortodoxă și să ne dăm după calendarul celor cărora, de exemplu, Sfântul Palama le scria largi epistole explicându-le înșelarea în care se află (Filocalia vol. VII)? Facem neguțătorie de Duh și de credință.

Ce mă uimește la fel de mult e cum de pot intelectuali pretins fini și un creștin purtător de cuvânt al BOR să nu înțeleagă relația dintre lumea de aici și cea de dincolo. Să nu priceapă cum realitatea duhovnicească e superioară fără a o înlocui pe cea materială, că nu unirea forțată întru „știința” calendarului contează, ci lucrarea Duhului, și că manifestarea proniei divine are un sens. Cum să urmărești orbește o unitate cu Apusul părăsit de Duh din cauza unui materialism științific cu rădăcini în iluminism făcut posibil de catolicism și care a ratat în mod sistemic întâlnirea cu Dumnezeu, preferând ateismul și mergând direct împotriva celor propovăduite de Sf. Palama? De la Kant încoace progresul Îl înlocuiește treptat pe Dumnezeu într-un raționalism din ce în ce mai departe de creștinism. E la mijloc o neînțelegere profundă și a științelor și a credinței. Se ignoră și locul științei în viziunea creștină despre lume și preeminența problemei duhovnicești din filioque. Asistăm la o relansare în România a catolicismului deja biruit în Occident – bine, catolicismul nu e nicidecum problema aici, ci catolicii ortodocși. Cum te poți ruga din poziția asta? Mai mult, abordarea se apropie incredibil de mult de progresismul woke și transgender. Nu contează realitatea (lumina sfântă, de exemplu), ci ce credem noi. Diferența e oarecum subtilă, dar esențială, nu acesta este creștinismul.

Dar ne vaccinăm și unim creștinătatea în jurul bisericilor … închise. Aceiași actori ca-n „pandemie”. Folosește schimbarea calendarului la fel de mult ca și „vaccinul”: imbolnăvind pe cei sănătoși. Susținerea vaccinării, a închiderii bisericilor, a linguriței de plastic, a schimbării calendarului, a războiului și nu a păcii – diferite forme de tămâiere a noilor idoli. „Sfânta” adecvare la vremuri devine virtutea principală a creștinului. Dacă ceva a stârnit tulburare, cum a fost această propunere lansată la comandă, viclean și răutăcios de cărturarii și fariseii vremurilor noastre și care nu răspunde nici unei necesități de credință, înseamnă ca trebuie continuat, potrivit acelorași, la fel cum războiul din Ucraina trebuie prelungit pentru „victoria” industriei de armament și a celei de reconstrucție post-conflict, cu sute de mii de morți ucraineni și ruși. Lumina sfântă devine un putinism pentru cei care văd lumea colorată exclusiv politic sau în termeni de progres și, cum se bănuia de la început, ortodoxia riscă să cadă victimă colaterală – vedem ce e la Lavra Pecerska, cum orice e rusesc e considerat murdar și credința ortodoxă este din ce în ce mai mult asociată acestei identități negative impotriva căreia este modelat omul occidental, la fel cum era înainte de căderea Cortinei de Fier modelată identitatea occidentală prin opoziție la cea sovietică. Acum, însă, vedem cum nu totalitarismul este alungat, ci ce a mai rămas din europeanul tradițional, creștinismul vestic căzând în irelevanță și ortodoxia fiind etichetată drept medievalism și putinism. Pe lângă motoarele termice, din păcate pare din ce în ce mai mult că ortodoxia nu-și găsește locul în planul pentru viitoarea Europă verde de 15 minute – ca și libertatea în sens larg, de altfel.

După o anumită interpretare, Iuda era convins că poate avea și arginții și mântuirea, știind că Hristos mai disparuse înainte din mijlocul mulțimii. Mi-e ca noii calendariști foști vacciniști să nu fi calculat greșit Învierea.

About Post Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *